شباهت ماجراي قتل رومينا اشرفي با داستان فيلم «خانه پدري» بار ديگر نام اين فيلم را بر سر زبانها انداخت.
به گزارش گروه آخرين اخبار روزنامچه - عصر دوشنبه بود كه يك خبر كوتاه و جانگداز در فضاي مجازي منتشر شد و كمتر از چند ساعت بعد تمام شبكههاي اجتماعي فارسي را درنورديد. خبر تلخ قتل يك دختر نوجوان توسط پدرش در روستايي در حاشيه يكي از شهرستانهاي شمالي كشور دل هر انساني را به درد آورد و هر كسي به نوعي به آن واكنش نشان داد. در اين ميان، خيلي زود شباهت داستان روميناي ۱۵ساله با ملوك فيلم كيانوش عياري نام اين فيلم را دوباره بر سر زبانها انداخت.
قصه «خانه پدري» روايت دختري است كه توسط پدر و برادرش به قتل ميرسد و نتيجه خوني كه به ناحق ريخته ميشود سرنوشت اين خانواده را تا چندين نسل تحتتاثير قرار ميدهد. فيلم عياري اما نه با اين نتيجهگيري كه با بعضي المانهاي ديني كه در پسزمينه خانه كبلحسن پدر دختر قرار داشت سنجيده شد و از طرف يك گروه فكري به محاق توقيف رفت. گروهي كه بارها و بارها در توجيه حقانيتشان از اين گفتند كه اتفاقي كه عياري به تصوير كشيده براي صد سال قبل است و مشكل جامعه امروز ايراني نيست و آمار و ارقام فعالان مسائل اجتماعي كه از رقم ۴۰۰قتل ناموسي در هر سال خبر ميدادند را هم قبول نداشتند.
«خانه پدري» پس از حدود يك دهه رفع توقيف شد اما بار ديگر و پس از شروع اكرانش در مدت كوتاهي چندين بار توقيف و رفع توقيف شد و در نهايت پس از سه هفته اكران آن در تعداد محدودي سينما با حدود ۱۰۱هزار و۴۰۰ مخاطب به پايان رسيد. اما قتل رومينا يك بار ديگر نام اين فيلم را به صورت گسترده مطرح كرد و كاربران شبكههاي اجتماعي بارها و بارها از آن ياد كردند.
آذر منصوري فعال سياسي اصلاحطلب از اولين كساني بود كه با ياد كردن از اين فيلم خبر قتل رومينا اشرفي را منتشر كرد. منصوري در حساب شخصي تويئترش نوشت: «باي ذنب قتلت؟ در خبرها آمده؛ رومينا دختري ۱۴ساله به دليل فرار با دوست پسرش توسط پدرش در خواب و به شكلي فجيع تر از روايت «خانه پدري» به قتل رسيد. فرق واقعيت تلخ مرگ رومينا با روايت «خانه پدري» چيست؟ نام پدر را درصدر اعلاميه ترحيم ببينيد. چه چيزي عوض شده است؟ ريشه اين خشونت كجاست؟»
اين توئيت با واكنش ابراهيم داروغهزاده روبهرو شد. دبير سه دوره پيشين جشنواره فيلم فجر و معاون نظارت و ارزشيابي سابق سازمان سينمايي نوشت: «آن متدينين عزيزي كه چند سال اجازه اكران فيلم «خانه پدري» را نميدادند و اين فيلمها را باعث تخريب دين و سنت و هويت ايراني ميدانستند، وجدان خود را قاضي كنند كه آيا سينما نميتواند با برجسته كردن آثار تخريبي خرافات و تعصبهاي كور و سنتهاي غلط از تكرار اين فجايع در جامعه جلوگيري كند؟»
محمود صادقي نماينده سابق مجلس فرد ديگري است كه به اين موضوع واكنش نشان داده و از زمان تلاش براي رفع توقيف «خانه پدري» ياد كرده. او نوشته است: «وقتي براي رفع توقيف از «خانه پدري» پيگيري ميكرديم ميگفتند صحنه قتل دختر را خيلي فجيع به تصوير كشيده است. بااينكه ماجراي فيلم مربوط به قديم است، اما خانواده مذهبي در جامعه امروز را سياهنمايي كرده است.»
لينك مطالب مرتبط : خبرگزاري فارس ، تسنيم ، مجله خبري ، خبرآنلاين، خبرگزاري مهر، روزنامچه ، آخرين اخبار، اخبار ايران، آخرين اخبار ايران، اخبار جهان ، مهمترين اخبار
واكنش كيانوش عياري و درخواست رسول صدرعاملي
در اين ميان اما شايد همه دوست داشتند بدانند كيانوش عياري در واكنش به اين اتفاق و شباهتش به داستان «خانه پدري» چه ميگويد. كارگردان مطرح سينماي ايران اما ترجيح داد سكوت كند و تنها يك جمله بگويد. او كه با سوال خبرنگاري درباره اين موضوع روبهرو شده بود گفت: «من باور نميكنم در ايران چنين اتفاقي رخ بدهد. اينها شايعات است.» واكنشي كه كنايهاي بود به تمام مخالفان نمايش فيلم «خانه پدري» كه ميگفتند چنين اتفاقاتي در ايران امروز رخ نميدهد و كيانوش عياري سياهنمايي كرده است.
اين جمله كارگردان «خانه پدري» با واكنش رسول صدرعاملي روبهرو شد. كارگرداني كه «من ترانه ۱۵سال دارم»، «ديشب باباتو ديدم آيدا»، «دختري با كفشهاي كتاني» و «سال دوم دانشكده من» را با موضوعات مربوط به دختران نوجوان ساخته است. رسول صدرعاملي در صفحه توئيترش نوشت: «طعنه نزن كيانوش و روشن و واضح بگو كه در همه دورانهاي پشت سر گذاشته چگونه سانسورها و مميزيهاي متحجرانه ريشه فهم و شعور خانواده و جامعهمان را خشكانده است و حالا حالاها بايد تاوان بدهيم! و بگو كه با بر لبه بازي كردنهايمان چقدر مقصريم، يا جيغ زديم و فحش داديم و يا سكوت كرديم، و ندانستيم كه فاصله بين جيغ و سكوت، فضايي مقدس و مسئوليتآور است كه ميتواند سرشار از حرفها و نظرات درست و تاثيرپذير باشد.»
صدرعاملي در توئيت ديگري نوشته بود: «اگر «خانه پدري» به درستي اكران شده بود و با خودش نقد و بحث و بررسي و گفتوگو آورده بود، شايد امروز رومينا زندگيش را ميكرد و بسياري از روميناهاي ديگر نيز در امنيت بيشتري بودند.»
عياري كه اين روزها مشغول فيلمبرداري سريال «۸۷متر» براي پخش از تلويزيون است اما همچنان ترجيحش بر اين است كه سكوت كند و اظهارنظري در اين زمينه نداشته باشد.
فاطمه پاقلعهنژاد
منبع : خبرآنلاين
- پنجشنبه ۰۸ خرداد ۹۹ ۱۶:۳۲ ۶۴ بازديد
- ۰ نظر